De Limburgse Milieukoepel vzw (LMK) heeft bezwaar ingediend tegen de recente aanvraag van het Stedelijk Motorcrosscentrum Lommel (SML) om de voorwaarden van hun omgevingsvergunning te versoepelen. De aanvraag, die deel uitmaakt van een openbaar onderzoek tot 4 januari 2025, bevat volgens de LMK voorstellen die een bedreiging vormen voor de leefbaarheid van omliggende woonzones en natuurgebieden (VEN).
Het SML vraagt onder meer om het schrappen van een geluidmeetpost in het bosgebied (VEN-gebied); een uitstel van drie jaar om het geluidsniveau van niet-professionele rijders en oldtimers te verlagen; en een verhoging van het aantal toegelaten gelijktijdige rijders. Zij stellen dat die aanpassingen nodig zijn om economisch en organisatorisch werkbaar te blijven en gaan er daarbij vanuit dat de impact op de geluidsniveaus minimaal zou zijn en zelfs geleidelijk zal afnemen.
Het huidige geluidsniveau, zowel in het VEN-gebied als in de woonzones, is nu al onaanvaardbaar hoog. Geluidsmetingen door de uitbater, handhaving en omwonenden tonen aan dat de maximaal toegelaten waarde van 50 dB(A) LAeq,1h geregeld wordt overschreden. De voorgestelde verhoging van het aantal rijders zou leiden tot een verdere toename van het geluidsniveau met 3 dB(A) in de woonzone en 4,4 dB(A) in het VEN-gebied, wat zou leiden tot meer dan een verdubbeling van de geluidsintensiteit. Dit is volgens de LMK onacceptabel en getuigt niet van goed nabuurschap. Daarnaast kan het SML in de huidige situatie al niet voldoen aan de norm van maximaal 50 dB(A) LAeq,1h in het VEN-gebied. In plaats van het probleem aan te pakken, stelt het SML voor om de geluidmeetpost volledig te schrappen. De LMK verzet zich hiertegen: niet meten is immers niet weten. Elke inwoner en elk bedrijf dient zich aan de wetgeving te houden, ook het motorcrosscentrum.
De geluidsproblematiek rond het motorcrosscentrum is niet nieuw. Sinds de milieu-effectenrapportage (MER) van 1999 zijn motoren krachtiger geworden, met 4-takt motoren waarvan het geluid verder reikt. Bovendien is het circuit in Lommel meerdere keren verhoogd, zonder geluidstudie of bouwaanvraag. Hierdoor zijn de oorspronkelijke 6 meter hoge geluidswallen op sommige plekken teruggebracht tot slechts 1 à 2 meter. Dit maakt de geluidswallen vrijwel nutteloos en laat geluid ongestoord doordringen tot woonzones en natuurgebieden. De LMK pleit daarom voor exploitatie in overeenstemming met de MER-studie uit 1999, die nog steeds van toepassing is op de bestaande vergunning. Een vergunning is immers geen vodje papier. Daarnaast wordt de door het SML ingediende geluidstudie tegengesproken door eerdere studies. Alleen een nieuwe MER, uitgevoerd door een internationaal gerenommeerde expert, kan voldoende vertrouwen bieden dat het leefmilieu wordt beschermd.
De LMK verzet zich ook tegen het voorgestelde uitstel van geluidsreductie. In buurlanden zoals Nederland zijn dergelijke maatregelen al in werking. Andere Europese landen hebben bovendien campagnes gelanceerd om motoren stiller te maken. Het is onbegrijpelijk dat dit in Vlaanderen en België nog niet is gebeurd. “Wij blijven constructief samenwerken met de intendant, aangesteld door voormalig minister Demir, om structurele oplossingen te vinden voor de motorcrossproblematiek. Dit omvat zowel het aanpakken van geluidsproblemen als het zoeken naar nieuwe omlopen, verspreid over Vlaanderen. De houding van het SML wekt echter sterk de indruk dat er binnen de motorcrosswereld weinig intentie is om rekening te houden met mens en natuur,” stelt Dylan Elen, directeur van de Limburgse Milieukoepel.
“Wij roepen de overheid op om onpartijdigheid te waarborgen en het openbaar onderzoek serieus te nemen. Zoals minister Jo Brouns op 5 november 2024 in de Commissie voor Leefmilieu stelde: "Het is vandaag inderdaad een hele kluif om die permanente inrichtingen vergund te krijgen en te houden. Laten we daar eerlijk in zijn." Omdat het huidige geluidsniveau in zowel het VEN-gebied als de woonzones nu al de wettelijke normen overschrijdt, zijn wij van mening dat de voorwaarden niet versoepeld maar juist aangescherpt moeten worden.”
De LMK verwacht een grondig en objectief onderzoek door de overheid, waarin haar argumenten zorgvuldig en wetenschappelijk onderbouwd worden behandeld. Alleen door strikte handhaving en passende maatregelen kan een balans gevonden worden tussen motorcrossactiviteiten en respect voor mens en natuur.
Vandaag (07/01/25) kopt Het Belang van Limburg:
"Lommelse motorcross vraagt overgangsperiode: “Voor liefhebbers is een geluidsnorm van 112 dB niet realistisch”'.
Het artikel lees je hier.
Beeld: Rihaij via Pixabay.com