24.06.2026
Er wordt ruimtelijk(e) orde op zaken gesteld
Goed dat minister Brouns (eindelijk) een open ruimte GRUP goedkeurt waarbij de oppervlakte van natuur en bos toeneemt. We hopen dat dit niet het laatste plan van die aard is. Een tandje bijsteken is nodig. De nood aan meer robuuste en beter verbonden natuur is immers groot, zowel voor klimaat (bv. als spons of waterbuffer) als voor natuurherstel. De Vlaamse natuur bengelt immers helemaal achteraan in het rijtje van Europese landen als het gaat over natuurkwaliteit, zo toonde onlangs nog de 6-jaarlijkse rapportage aan Europa.
Positief aan het plan, naast de uitbreiding van en verbinding tussen de bossen, is dat er een verbinding wordt gemaakt naar de Herkvallei en met Tommelen. Wel jammer dat een verbinding met het Sterrebos in Stevoort ontbreekt, dat is een gemiste kans.
Er blijven echter ook nog knelpunten in het plan. Dat manege Woutershof beloond wordt met uitbreidingsmogelijkheden ondanks de lange historiek van overtredingen blijft een pijnpunt. We vrezen ook dat de voorziene kwaliteitsverbetering van de aanpalende gronden die werden aangeduid als landbouw met ecologisch belang dode letter zal blijven.
We missen daarnaast een actief realisatiebeleid. Heel wat percelen die als bos worden ingekleurd moeten nog worden aangekocht of geruild. Daarvoor zien we geen timing, geen maatregelen en geen budgetten. Er is ook geen verplichting opgenomen om voor de bestemmingen bos en natuur beheerplannen op te maken. Vlaanderen gaat dus planschade uitbetalen zonder garantie dat de situatie op het terrein verbetert.
Voor de natuurverbindingen en natuurverweving wordt volledig op vrijwilligheid gerekend met mogelijke steun vanuit het landbouwbeleid. Maar gezien daar enkel kortlopende steunmaatregelen mogelijk zijn, is het hoogst onzeker of de natuur daar beter van wordt.
Tekst: Jos Ramaekers
Foto: Analogicus via Pixabay